Saturday, May 8, 2010

PEMBOHONGAN SEORANG IBU....


Bagaimana dikatakan seorang ibu itu berbohong? Cuba kita perhatikan kisah ini, barangkali ia pengalaman peribadi atau hampir dengan kehidupan yang kita lalui. Pembohongan yang dilakukan ibu, tanpa kita sedari tujuannya, sebenarnya sebuah tenaga yang didorong oleh perasaan kasih sayang yang paling indah dalam dunia ini. Masih ingat tak lagi, kehidupan kita dulu-dulu yang dilahirkan dalam sebuah keluarga susah. Ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, ibu dan ayah berhempas pulas membanting tulang empat kerat untuk mencari rezeki buat anak-anak. Apa-apa yang ada tidak pernah berlebih malah selalu tidak cukup. Ketika makan, ibu akan mengagih-agihkan makanan untuk anak-anak. Sambil menyendukkan nasi ke pinggan anak-anak, ibu berkata:

“Makanlah nak, ibu tidak lapar...” Itulah kebohongan ibu yang pertama!
Apabila kita semakin dewasa, ibu semakin gigih membantu ayah mencari nafkah. Anak ramai, perbelanjaan bertambah. Ibu menggunakan segala kemahiran yang dimiliki untuk menambah pendapatan. Ada masa ibu memancing di sungai dekat rumah. Ibu harap daripada ikan hasil pancingan, ibu dapat memberikan makanan berkhasiat untuk tumbesaran anak-anak. Terpulang dari memancing, ibu masak sup ikan yang segar dan membangkit selera. Sambil melayan anak-anak makan, ibu duduk dan mengutip sisa ikan yang masih menempel di tulang. Ibu mencicip isi ikan yang tersisa. Kita melihat ibu seperti itu, hati tersentuh. Apabila kita mempelawa ibu makan, ibu cepat-cepat menolak. Dia berkata :

“Makanlah nak, ibu tidak suka makan ikan...” Itulah kebohongan ibu yang kedua! Sekarang kita sudah masuk sekolah menengah. Demi membiayai persekolahan anak-anak, ibu mengambil upah menjahit atau membuat jualan kuih. Hasil upah menjahit dan jualan kuih muih, dapat menampung serba sedikit keperluan persekolahan anakanak. Kala anak-anak sibuk menelaah buku untuk menghadapi peperiksaan, ibu juga tidak lelap mata menemani anak-anak belajar sambil menyiapkan tempahan. Apabila disuruh ibu tidur, dia berkata :

“Ibu belum mengantuk, cepat belajar kemudian masuk tidur...” Itulah kebohongan ibu yang ketiga!
Ketika peperiksaan tiba, ibu tidak putus-putus berdoa agar anak-anak dapat menghadapi peperiksaan dengan tenang dan beroleh kejayaan. Malah ibu sanggup menghantar makanan ke sekolah agar anak tidak perlu pulang dan masa yang ada boleh digunakan mengulang kaji pelajaran. Ibu sabar menunggu hingga loceng berbunyi untuk menghulurkan bekas berisi makanan dan minuman. Ketika kita mempelawa ibu minum, apabila melihat ibu berpeluh, dia menolak.


SELAMAT HARI IBU....SUATU UNGKAPAN HANYA UNTUK MENGHARGAI SI IBU...TAPI YANG LEBIH BERMAKNA....DOA SEORANG ANAK UNTUK SI IBU....

1 comment: